vidím smysl

Když do toho Google pořádně řízne

Poznámka: Tento komentář vyšel v tištěné verzi magazínu Marketing Sales Media v březnu 2016

V oboru online a programatické reklamy platí, že se v podstatě každý den můžete probudit a zjistit, že se změnila pravidla hry. Bylo tomu tak i 19. února, kdy Google uřízl (přestal zobrazovat) placené reklamy na pravé straně výsledků vyhledávání.

Shrňme si to nejdůležitější. Jedinou výjimkou u nás zůstávají produktové shopping ads, které napravo stále ještě uvidíte. Maximální počet 11 placených reklam na jedné SERP (Search Engine Result Page) klesl o třetinu na maximálně 7. Počet top pozic zase může v některých případech stoupnout ze 3 na 4 a zbytek reklam se pak zobrazí pod deseti neplacenými výsledky.

Tahle změť čísel v odborných kruzích vyvolala slušnou paniku. K nejčastějším obavám patří zvýšení cen (průměrného CPC) a upozadění neplacených výsledků.

V INBORNu jsme skokovou změnu průměrných pozic reklam ve vyhledávání u našich klientů zaznamenali až 23. února. Absencí postranních reklam s nižší mírou prokliků se začala zlepšovat průměrná pozic reklam a spolu s ním nelineárně stoupat i míra prokliků – za dva týdny o 34,4%. A co se stalo s cenami? Průměrné CPC první týden sice stouplo o necelých 12%, ale od pondělí 7. 3. pozorujeme CPC o 4,9% nižší než bylo před změnou SERP. Data neberou v potaz běžné optimalizační úkony, které v daném období probíhaly, ale je jich dost na to, aby ukázaly trend.

Na konečné rozsudky je ještě brzy, ale jsem zastáncem toho názoru, že pro inzerenty se situace nezhorší. Může stoupnout počet prokliků a klesnout počet málo kvalitních zobrazení. Ceny ale nestoupnou. V tomto ohledu bylo před dvěma lety zásadnější spuštění Google Enhanced Campaigns a změna postoje AdWords k zařízením. Nepochybujte o tom, že si to i tentokrát dobře spočítali.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Konec zlaté éry online marketingu

Obor online marketingu sleduji už přes deset let a nebudu lhát – mění se neustále. Změna, o které budu psát, má však podle mne zcela zásadní dopad na technologický rozvoj digitálního, nebo chcete-li „online“, marketingu. Není to změna, kterou bychom dokázali ukotvit v čase jednoho okamžiku. Je tvořená velkým množstvím propojených jevů, které na celém světě pozoruji už přibližně rok.

Ondřej Sláma o prodeji INBORN. Kdy prodat vlastní firmu?

Poznámka: tento rozhovor vyšel formou videa zveřejněného na portálu MladýPodnikatel.cz v listopadu 2016