vidím smysl

Napojte prodejnu na cloud

Poznámka: tento komentář vyšel v tištěné verzi časopisu Marketing Sales Media v dubnu 2015

Před dvěma roky jsem se na Google konferenci v Maďarsku poprvé setkal s online měřením fyzického světa. Nadšený inženýr nám ukazoval, jak si pomocí čidla přilepeného do firemní ledničky v Analytics měřil počet otevření dvířek a vyhodnocoval nejnavštěvovanější hodiny dne. Milý experiment. Jenže já zažil pověstný “aha!” moment.

Tento týden na konferenci DATArestart jsem si ten pocit opět vybavil. To když ředitel papírnictví McPen Milan Petr promítal prodejní data svých 17 kamenných prodejen. Veškeré informace z kasy se posílají do cloudu, odkud jsou přístupné všem, kdo je potřebují. Svoje dashboardy se segmentovanou prodejností všech 10 000 produktů má pro lepší rozhodování přístupné vedoucí prodejny, obchodní výsledky ředitel a vlastní dashboard má dokonce i personalistka – pro výpočet zaměstnaneckých odměn.

Pomocí online měří, vyhodnocují a řídí “offline”. Je to jednoduché, logické a věřím, že se z toho stane standard úspěšných kamenných prodejců. Stále jsme ale v počátcích a bez pochyb je potřeba inovace, schopnost učit se nové věci a hlavně přesvědčení samotných zaměstnanců, že to má smysl. Ptáte se, jak se to podařilo obhájit v McPenu? Vedoucí prodejen prý začalo štvát, že na centrále o jejich pobočce věděli víc, než oni sami.

Spolu s rozvojem internetového komerčního prostředí se už dlouho čile vyvíjí i obor takzvané webové analytiky. Snaží se v datech zorientovat, hledat “aplikovatelná ponaučení” a v ideálním případě je přímo napojit na online marketingovou komunikaci. Nemluvím tu o výzkumných agenturách, ale o nové generaci datových analytiků odkojených na přesných, okamžitých a snadno uchopitelných informacích z internetu. Co se stane, až se tihle chytří hoši vrhnou na data z kamenných prodejen? Troufnu si jen hádat, ale hlavně se moc těším.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ondřej Sláma o prodeji INBORN. Kdy prodat vlastní firmu?

Poznámka: tento rozhovor vyšel formou videa zveřejněného na portálu MladýPodnikatel.cz v listopadu 2016

Na stopě Svatého grálu reklamy

Poznámka: tento komentář vyšel v tištěné verzi časopisu Marketing Sales Media v říjnu 2016

Návratnost investice do reklamy je palčivou otázkou každého, komu svědomí (nebo šéf) nedovolí peníze vyhazovat z okna. V roce 1998, po uvedení pay-per-click výkonnostního modelu, mnohým svitla naděje – tedy alespoň v online reklamě. Od té doby možnosti měření návratnosti investic do reklamy výrazně pokročily.