vidím smysl

Když do toho Google pořádně řízne

Poznámka: Tento komentář vyšel v tištěné verzi magazínu Marketing Sales Media v březnu 2016

V oboru online a programatické reklamy platí, že se v podstatě každý den můžete probudit a zjistit, že se změnila pravidla hry. Bylo tomu tak i 19. února, kdy Google uřízl (přestal zobrazovat) placené reklamy na pravé straně výsledků vyhledávání.

Shrňme si to nejdůležitější. Jedinou výjimkou u nás zůstávají produktové shopping ads, které napravo stále ještě uvidíte. Maximální počet 11 placených reklam na jedné SERP (Search Engine Result Page) klesl o třetinu na maximálně 7. Počet top pozic zase může v některých případech stoupnout ze 3 na 4 a zbytek reklam se pak zobrazí pod deseti neplacenými výsledky.

Tahle změť čísel v odborných kruzích vyvolala slušnou paniku. K nejčastějším obavám patří zvýšení cen (průměrného CPC) a upozadění neplacených výsledků.

V INBORNu jsme skokovou změnu průměrných pozic reklam ve vyhledávání u našich klientů zaznamenali až 23. února. Absencí postranních reklam s nižší mírou prokliků se začala zlepšovat průměrná pozic reklam a spolu s ním nelineárně stoupat i míra prokliků – za dva týdny o 34,4%. A co se stalo s cenami? Průměrné CPC první týden sice stouplo o necelých 12%, ale od pondělí 7. 3. pozorujeme CPC o 4,9% nižší než bylo před změnou SERP. Data neberou v potaz běžné optimalizační úkony, které v daném období probíhaly, ale je jich dost na to, aby ukázaly trend.

Na konečné rozsudky je ještě brzy, ale jsem zastáncem toho názoru, že pro inzerenty se situace nezhorší. Může stoupnout počet prokliků a klesnout počet málo kvalitních zobrazení. Ceny ale nestoupnou. V tomto ohledu bylo před dvěma lety zásadnější spuštění Google Enhanced Campaigns a změna postoje AdWords k zařízením. Nepochybujte o tom, že si to i tentokrát dobře spočítali.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Klamná analogie vědce Trumpa

Můj strýc byl úžasný člověk. Byl na MIT (prestižní americká univerzita). Učil na MIT, myslím, asi rekordní počet let. Byl velký supergénius. Doktor John Trump. Mám tyhle věci rád. Vážně jim rozumím. Lidé jsou překvapení, že tomu rozumím. Každý tady z těch doktorů říká: „Jaktože toho o téhle věci tolik víte?“. Možná mám přirozenou schopnost, možná jsem se měl věnovat tomuhle místo kandidovat na prezidenta.

Donald Trump, 7. 3. 2020

Tak s tímhle projevem je špatně hodně věcí. Všimnete si ale jakého řečnického triku přesně se americký prezident dopustil?

Jmenuje se „klamná analogie“ a je druhem řečnického triku, kdy spojením dvou nesouvisejících tvrzení do jednoho sdělení vyvolává řečník dojem, že je mezi tvrzeními souvislost. Například, že když je pravda tvrzení první, pak musí být pravda i tvrzení druhé.

V tomto případě se Trump snaží vyvolat dojem, že protože má předka, který byl doktorem a pedagogem na prestižní univerzitě (nehledě na obor), je sám Trump odborníkem na problematiku šíření viru COVID-19.

Podívejte se na video a všimněte si hlavně sebejistoty, s jakou Trump vystupuje a která argumentačním klamům propůjčuje ještě větší míru důvěry.

Proč vznikl tenhle příspěvek? V mezilidské řeči i masové komunikaci existují takzvané argumentační fauly – řečnické triky, klamy, které mají za úkol zmanipulovat posluchače, či čtenáře, kteří jim pro neznalost snadno naletí. Sbírám takové fauly, zapisuji si je, procvičuji se tak v jejich odhalení a třeba pomohou i vám. Pro více informací doporučuji Wikipedii (CZ), Bezfaulu.net (CZ), nebo YourLogicalFallacyis.com (EN)

Ondřej Sláma

Thriller už v úvodu

Nikoho snad nepřekvapí, když řeknu, že název produktu má vliv na jeho úspěšnost. Název je ostatně jednou ze součástí elementárních 4P marketingu (price, product, place, promotion). Můžete namítnout, že i tu největší blbost jako je třeb XXXLutz lidem do hlavy namlátíte mediální genocidou, ale zrovna u téhle značky bych chtěl vidět počet mutací vyhledávacího dotazu, který lidé zadávají do vyhledávače, když se snaží najít oficiální stránky. Zkrátka dobrý název vám vše usnadní, dává prostor pro růst a vůbec je to věc, kterou já osobně nikdy nepodceňuji.