vidím smysl

Na stopě Svatého grálu reklamy

Poznámka: tento komentář vyšel v tištěné verzi časopisu Marketing Sales Media v říjnu 2016

Návratnost investice do reklamy je palčivou otázkou každého, komu svědomí (nebo šéf) nedovolí peníze vyhazovat z okna. V roce 1998, po uvedení pay-per-click výkonnostního modelu, mnohým svitla naděje – tedy alespoň v online reklamě. Od té doby možnosti měření návratnosti investic do reklamy výrazně pokročily.

Ani po dvou desítkách let pokroků se ale nemohu ubránit dojmu, že čím víc víme, tím víc máme otázek a nových nejistot. Ideální media mix je zkrátka takový svatý grál našeho světa – všichni věří, že existuje, mnozí ho hledají, ale nikdo ho ještě neobjevil.

Na letošním Marketing Festivalu jsem proto měl velká očekávání od přednášky (nově i mé kolegyně) Lucie Šperkové, která pod hlavičkou agentury Adexpres prezentovala případovou studii atribučního modelu online marketingové komunikace společnosti Axa Assistance. Myslím že od této mladé dámy málokdo očekával jednu z nejtechničtějších přednášek celého festivalu. Statistické modely střídaly grafy, vzorce, odkazy na schémata a vědecké články. To vše, aby nás přesvědčila, že stojí za průlomem v hledání role jednotlivých marketingových kanálů na cestě uživatele ke konverzi. Podařilo se jí to?

Podle shrnutí prezentace se Adexpresu nejen podařilo detekovat lepší atribuční cestu, ale i změřit přínos například v podobě dvojnásobku konverzí při stejném konverzním poměru. Pro mne je však mnohem důležitějším přínosem celé know-how a logika, kterou prezentace odkryla.

Ve mě spolu soupeří dva protichůdné názory. Na jedné straně skepse z toho, že se spolehlivý nástroj vedoucí ruku media plannerů někdy vůbec podaří vytvořit. Na druhé straně vědomí, že nás ke zdárnému cíli mohou dovést jedině snaha nadšenců, seriózní vědecká práce a důvěra a investice inzerentů. Myslím, že spíše než na konci této cesty, se Adexpres nachází někde v jejím středu, ale zdá se, že stojí odhodlaně, má za sebou velký kus a před sebou jasný směr.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Thriller už v úvodu

Nikoho snad nepřekvapí, když řeknu, že název produktu má vliv na jeho úspěšnost. Název je ostatně jednou ze součástí elementárních 4P marketingu (price, product, place, promotion). Můžete namítnout, že i tu největší blbost jako je třeb XXXLutz lidem do hlavy namlátíte mediální genocidou, ale zrovna u téhle značky bych chtěl vidět počet mutací vyhledávacího dotazu, který lidé zadávají do vyhledávače, když se snaží najít oficiální stránky. Zkrátka dobrý název vám vše usnadní, dává prostor pro růst a vůbec je to věc, kterou já osobně nikdy nepodceňuji.

YouTube / Google video formats overview

Number of Google video formats on YouTube and content network is growing as much as their technical specifications are evolving. Keeping up-to-date can be a difficult task. Following infographic should help you orientate across the numerous basic atributes of formats publicly available in most countries.