vidím smysl

Ohlédnutí: trendy digitálního marketingu 2012

31.12.2012 | Články

Konference a největší česká soutěž webových prezentací WebTop100 (www.webtop100.cz), stejně jako rok 2012, už jsou za námi. Bylo mi ctí, být jedním z odborníků, kterého pořadatelé WebTop100 oslovili s prosbou o příspěvek do publikace Trendy digitálního marketingu 2012. Jak sám název říká, obsahuje publikace názory na nově uvedené, i déle omílané technologie a směry vývoje internetového marketingu.

Publikace zatím není zdarma veřejně dostupná (pouze členům WebTop100), ale snad nikoho neurazí, když se nad některými zajímavými otázkami, které mi byly položeny, zamyslím ještě jednou a tentokrát veřejně. Tak pojďme na to.

1. Objevil se v posledních měsících nějaký revoluční reklamní formát?
Podle mě ano. Marně lovíte v paměti? Jsem přesvědčený, že o internetové marketingové komunikaci je čím dál tím důležitější uvažovat v technologických souvislostech. Na první pohled malá změna, či inovace může totiž v konečném důsledku mít velký dopad. Možná ne vždy na inzerenta, ale někdy na poskytovatele reklamního prostoru a jind třeba zase na agentury. Právě proto mne zaujaly hned dvě blížící se inovace v reklamních formátech.

Tou první je vyslyšená modlitba e-shopů – dynamické bannery pro reklamní síť AdWords, které se vytváří z Google Merchant Center data feedu. Až konečně dorazí do Česka (v USA už běží minimálně od druhé poloviny roku 2011), budou e-shopy moci ve svých bannerech interaktivně zobrazovat aktuálně dostupné zboží například i s cenou – to vše bez nutnosti upravovat kreativu. S tímto formátem už jsem se jako běžný uživatel „naživo“ potkal díky evropské kampani značky Crumpler, takže nástup do ČR lze myslím celkem reálně očekávat. Zajímavé ovšem bude, pokud tento formát předběhne ostatní formáty napojené na Google Merchant Center data feed – tedy Product Listing Ads a Product Extensions (ty mají totiž v Americe veřejně dostupné už od roku 2010).

Příklad dynamického baneru 468×60 (říjen 2012)

Tou druhou zajímavou inovací je údajná snaha nahradit flashové bannery formátem HTML5. Flash, jak víme, není v důsledku politicko-ekonomické historie dostatečně podporovaný formát a tak se logicky nabízí prostor pro náhradu. Pokud se z HTML 5 stane nový standard pro animované reklamy, bude to změna, která podle mně ovlivní práci hodně firem.

2. Co bych firmám doporučil jako osvědčené best practices pro realizaci mobilního marketingu?
Nedávno mě pobavil článek na Search Engine Land, který na otázku, jestli byl rok 2012 rokem mobilů, odpověděl krátce a jednoduše: nebyl. Mobilní marketing sice někomu může připadat stále mladý, ale to neznamená, že by na něho měl být brán jiný metr. Jinými slovy, doporučuji mít realistická očekávání, stanovit si cíle a měřit.

Během roku 2012 započala migrace mobilní reklamní platformy AdMob do Google AdWords a byť možná inventory a technologie nejsou na 100% spárované, název „AdMob“ už brzy bude patřit jen do slovníku.

Nebál bych se také položit si (i po spuštění) otázku, zda-li aplikace, plně optimalizovaný web, nebo třeba responsive design, který jste zvolili se prokázaly být ideálními a zda-li by nemělo cenu přejít na jiné řešení. Co se práce s vašimi návštěvníky z mobilního marketingu týče, nemůžete udělat zásadnější změnu.

3. V Google AdWords je nyní v reklamní síti možné cílit i na základě pohlaví a věku. Jak konkrétně s touto funkcí pracujeme?
INBORN měl to štěstí spravovat účet jednoho z klientů, kterým byla funkce demografického cílení zpřístupněna už ve své beta verzi. Možná i proto (dokonce i po zpřístupnění široké veřejnosti) mi připadá, že se stále jedná spíše o dospívající funkci. U jednoho klienta jsme dokonce zaznamenali opačný trend CTR a konverzního poměru demografických skupin, oproti reklamě na Facebooku (tzn. na jednom se ženy zajímaly výrazně více, než muži a naopak). Teoreticky je tento scénář určitě možný, ale určitě ho nepovažuji za pravděpodobný.

V reportech ani segmentaci navíc demografická data stále ještě nejsou a na Slovensku například „demografie“ není dostupná vůbec. Všem svým klientům proto doporučujeme toto cílení nejdříve systematicky vyzkoušet a zjistit, jestli jsou s demografickým cílením vůbec schopni nějakých rozdílů dosáhnout.

4. PPC systémy zejména Google AdWords se stále více automatizují. Kde vidím nyní hlavní přínos správce kampaní?
Co se internetové reklamy týče, žijeme v takové dlouhé a nekončící industriální revoluci. Automatizace například formou nastavených pravidel (nebo skriptů, či API nástroje) dokáže především přesně a ve správný čas udělat změnu, kterou by člověk dělal déle a s větším rizikem chyby. Díky automatizaci jednoduchých a početných úkonů se správce může věnovat těm částem optimalizace, které software nahradit nedokáže. Tím zároveň roste nárok na každého správce, neboť se přesouvá nárok ze schopnosti „klikání a kopírování“ na mnohem složitější vnímání, návrh, realizaci a kontrolu celého konceptu. Mimochodem, těch úkonů, se kterými si většina software nedokáže poradit, podle mě s vývojem nových technologií paradoxně stále více přibývá.

5. Který formát YouTube považuji za nejlepší?
Nejlepší je pochopitelně ten, který vám nejlépe funguje, ale teď vážně: TrueView pre-roll je úžasný v tom, že dokázal i malým inzerentům zpřístupnit reklamní prostor virtuální televize za velmi příznivou cenu (podle naší zkušenosti cca od 0,60Kč za „shlédnutí“ reklamy). Zkušeným inzerentům se tak v reklamní síti Google otevřela nová možnost marketingové komunikace a nováčci mohou účinek tohoto formátu relativně snadno vyzkoušet. V tom je u nás zatím nepřekonatelný.

Myslím, že rok 2013 pro nás má připravenou velkou várku nových inovací, takže se máme se na co těšit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Více článků: