vidím smysl

Fotky z venkovského nocení

Tak jsem se po dlouhé době o na chatě sešel s větší částí rodiny. Když jsem se pak v noci loudal do postele, uhranul mě oslnivý měsíc – zářil silněji než reflektory billboardu u silnice. Nebe bylo čisté (i když hvězd zase tolik vidět nebylo). Zkrátka a dobře, takovéhle světelné podmínky by byl hřích promeškat. Drapnul jsem foťák, blesk, stativ a dálkovou spoušť (která později vypověděla službu, ale naštěstí nebyla klíčová) a vyrazil na zahradu. Po několika pokusech jsem se v podstatě tradičně usadil na půlminutovém času závěrky a velice pomalu zkoušel fotit okolí (víte jak dlouho D300 „vyvolává“ půlminutový snímek s upraveným nastavením?).

Nehybné stromy a domy, mi však dlouho na zábavu nevystačily – nastal čas povolat posily. Obratem se sešli tři ochotní „modelové“ a nehledě na zimu, která hrozila znevážit naše mužství, se nechali zalévat bleskem. Během většiny expozic jsme stihli tři až čtyři změny obrazu a jeho osvětlení. Skupinové fotky jsme zkoušeli fotit jak najednou, tak odděleně (samozřejmě ale stále na jednu „spoušť“ – žádná koláž). O tom, že si s takovým složením jde vyhrát, svědčí i dlouhá doba, po kterou jsme venku všichni vesele mrzli. Stejně tak ale řada dalších nápadů, které už se honí hlavou…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Klamná analogie vědce Trumpa

Můj strýc byl úžasný člověk. Byl na MIT (prestižní americká univerzita). Učil na MIT, myslím, asi rekordní počet let. Byl velký supergénius. Doktor John Trump. Mám tyhle věci rád. Vážně jim rozumím. Lidé jsou překvapení, že tomu rozumím. Každý tady z těch doktorů říká: „Jaktože toho o téhle věci tolik víte?“. Možná mám přirozenou schopnost, možná jsem se měl věnovat tomuhle místo kandidovat na prezidenta.

Donald Trump, 7. 3. 2020

Tak s tímhle projevem je špatně hodně věcí. Všimnete si ale jakého řečnického triku přesně se americký prezident dopustil?

Jmenuje se „klamná analogie“ a je druhem řečnického triku, kdy spojením dvou nesouvisejících tvrzení do jednoho sdělení vyvolává řečník dojem, že je mezi tvrzeními souvislost. Například, že když je pravda tvrzení první, pak musí být pravda i tvrzení druhé.

V tomto případě se Trump snaží vyvolat dojem, že protože má předka, který byl doktorem a pedagogem na prestižní univerzitě (nehledě na obor), je sám Trump odborníkem na problematiku šíření viru COVID-19.

Podívejte se na video a všimněte si hlavně sebejistoty, s jakou Trump vystupuje a která argumentačním klamům propůjčuje ještě větší míru důvěry.

Proč vznikl tenhle příspěvek? V mezilidské řeči i masové komunikaci existují takzvané argumentační fauly – řečnické triky, klamy, které mají za úkol zmanipulovat posluchače, či čtenáře, kteří jim pro neznalost snadno naletí. Sbírám takové fauly, zapisuji si je, procvičuji se tak v jejich odhalení a třeba pomohou i vám. Pro více informací doporučuji Wikipedii (CZ), Bezfaulu.net (CZ), nebo YourLogicalFallacyis.com (EN)

Ondřej Sláma

Thriller už v úvodu

Nikoho snad nepřekvapí, když řeknu, že název produktu má vliv na jeho úspěšnost. Název je ostatně jednou ze součástí elementárních 4P marketingu (price, product, place, promotion). Můžete namítnout, že i tu největší blbost jako je třeb XXXLutz lidem do hlavy namlátíte mediální genocidou, ale zrovna u téhle značky bych chtěl vidět počet mutací vyhledávacího dotazu, který lidé zadávají do vyhledávače, když se snaží najít oficiální stránky. Zkrátka dobrý název vám vše usnadní, dává prostor pro růst a vůbec je to věc, kterou já osobně nikdy nepodceňuji.