vidím smysl

Google Marketing Live 2018 na vlastní kůži

31.8.2018 | Články

Na Google konference jezdím už skoro 10 let, ale stejně mne svojí velikostí Google Marketing Live překvapil. Uznejte, že mít o sobě smysluplně co říct dva dny v kuse na 6 pódiích a 25 stáncích, to dnes jen tak nějaká firma nezvládne. 

Byl jsem jedním 2700 návštěvníků, kteří měli to štěstí, že dostali pozvánku a firma (v mém případě Adexpres) se je rozhodla vyslat do Sillicon Valley – přímo ke zdroji informací. Mohl jsem tak nahlédnout do kuchyně vývojářů a produktových manažerů Google a seznámit se s některými jejich plány až do konce roku 2019! 

Úvodní “keynote” přednášku jste mohli vidět (a stále můžete) online v přímém přenosu. Po ní začal program na všech dalších zmíněných místech a s ním bohužel i zákaz sdílet jakékoliv informace online. Bylo toho opravdu hodně a zákaz zveřejňovat, byť je pochopitelný, trochu zamrzí. Dnes už naštěstí některé informace byly odtajněny a tak se mohu trochu rozepsat a o své fotky podělit i já.

Brand safety a ti druzí

Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President ve své úvodní řeči zmínil, jak důležité pro Google je, aby reklamy byly hodnotné, transparentní a důvěryhodné. Prakticky to znamená například to, že Google uzavřel partnerství s celou řadou třetích stran poskytujících možnost kontroly dat, nebo míry ad fraudu. Na faktické realizace si ale asi budeme muset ještě chvíli počkat. Upřímně řečeno jsem si ale po zbytek konference nevšiml žádné přednášky, která by se problematice více věnovala. Přitom Google udělal a stále dělá hodně v bezpečnosti obsahu na YouTube. Nově například zásadně změnil kategorizaci citlivosti obsahu, u kterého se reklama může zobrazit. Zajímavá přitom byla statistika o nárůstu vyhledávacích dotazů spojených se zkušenostmi spotřebitelů, či s varováním, na co si dát pozor. Stejně Google zaznamenal posun od vyhledávání obchodů a provozoven spíše k věcem a službám, které v nich lidé hledají.

Nové inventory

Ač by to možná nikoho nenapadlo, Googlu se podařilo najít další prostor, kde zobrazovat svou reklamu. Jmenuje se Google Feed a není to žádný drobeček. Pokud máte mobil s Android operačním systémem, nejčastěji Feed najdete napravo od vaší domovské obrazovky (spojitost s Google Now není jasná). Údajně ho ale formou samostatné aplikace využívají i majitelé jiných operačních systémů. Takto prý Google Feed aktivně využívá 150 milionů lidí denně a 700 milionů měsíčně po celém světě (nejpopulárnější je v USA, Indii a Brazílii). Důležité je, že kromě mobilu se Google Feed bude zobrazovat také na počítačích v prohlížeči Chrome. Poprvé v historii se tak Google rozhodl umístit reklamu na svou homepage – i když to nakonec udělá přes prohlížeč. Evropa se může těšit až v příštím roce.

Machine learning v kreativách

Už delší dobu je zřejmé, že Google vidí prostor ve zlepšení inzertních výkonů reklam cestou machine learningu. Poté co v minulosti představil reklamy, které nám bude v účtu sám navrhovat, přichází s variantou, která nám snad nabídne větší kontrolu. Jmenují se Responsive Search Ads a v podstatě jsou takovou formou multivariable kombinatoriky. Do jedné reklamy vypíšete 15 nadpisů a Google z nich ukáže kombinaci hned 3 najednou. Pak napíšete 4 varianty 90 znaků dlouhých popisků a Google 2 z nich k nadpisům přidá. To znamená o 90% více znaků, kterých budeme moci využít. I když není všechno zlato, co se třpytí, můžeme se těšit na úctyhodný nárůst limitu znaků a teoreticky návrhu nejlepších kombinací tak, jak to ani není v lidských silách dokázat. Stejného upgradu se dočkají i Responsive Display Ads, tak se těšme na pokrok.

Programatické dotazníky

Google Survey je velice sympatická služba, která vám během chvilky umožní sepsat otázku, vybrat publikum, zvolit cenu, kterou jste ochotni zaplatit za její zodpovězení a rychle sesbírat odpovědi od skutečných respondentů. Dokonce takhle umí otestovat i videoreklamu! Bohužel je dlouho dostupná jen v několika vybraných zemích. Nově se však stane součástí Google Marketing Platform a kromě integrace a nových funkcí doufáme také v rozšíření seznamu podporovaných zemí.

Spolehněte se na Google Cloud

Několikrát během konference zazněly zmínky o různých částech Google cloudového řešení. Od sběru velkého množství dat, přes jejich organizaci, transformaci až po napojení skrze API do dalších nástrojů. Pro online služby, e-shopy i kamenné butiky. Vše rychle, spolehlivě, efektivně. Zdá se, že Google má v digitální infrastruktuře hodně co nabídnout a úspěch AWS dokazuje, že se jedná o zajímavý trh.

Automatizace pro e-shopy

Produktová inzerce hraje čím dál větší roli jak na straně inzerentů, tak v příjmech Google. Proto se Google rozhodl pomoct automatizací. Jednak nabídne přípravu produktových feedů čistě na základě procházení vašeho e-shopu a druhak nabídne nativní integraci s e-shopovou platformou. Mohli jsme vidět příklad Shopify a ovládací panel včetně reportovacího dashboardu produktových kampaní přímo v jeho admin rozhraní.

Budeme Shopping Campaigns ovládat přímo z e-shopu?

Budeme Shopping Campaigns ovládat přímo z e-shopu?

Google v terénu

Store visits, neboli měřitelnou návštěvu obchodu v reálném světě na základě dat Google vyvíjí už delší dobu (Facebook už jí reportuje nějaký ten pátek). Většinou data čerpá z geolokačních služeb zapnutých na našem telefonu, nebo na základě wifi – pokud obchod, či nákupní centrum patřičně hardwareově vybavené. Aktuálně už prý Google disponuje daty o více než deseti miliardách store visits a pro nás to mimo jiné znamená, že přibude nový strategický cíl, na který budeme moci kampaně optimalizovat.

Má Google už dost dat na ostré spuštění?

Pestřejší publika

Možnost vytvářet různé formy vlastních publik se Google rozhodl zpestřit automaticky generovanými skupinami, na které by vás třeba ani nenapadlo zaměřit. Měly by vycházet z informací, které váš web v souvislosti s Google produkty sbírá a ve vašem účtu se pravděpodobně zobrazí automaticky a postupně. Něco jako podobná publika z publik remarketingových. V jednom účtu už jsem ta publika viděl. Stejně tak někteří z vás možná už v účtech uvidí cílení na rodiče podle věku dítěte a další skupiny doposud známé spíš jako demografické segmenty.

Sice to není vše, o čem bych chtěl mluvit, ale do článku už se myslím víc nevejde. Pokud jste ale klientem Adexpresu, nebo Dentsu Aegis Network, ozvěte se – rád vám ukážu ještě víc. Možná vás také budou zajímat všechny moje tweety z akce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Více článků: