Co myslíte vy? Jelikož se o digitální video zajímám dlouhodobě, přemýšlím občas i nad tržními podíly dvou (snad) největších hráčů na poli video streamingovacích služeb. Byť na veřejnost občas vyplavou nějaká čísla, zastaví se nejdál u našich západních sousedů.
Jaká jsou globální čísla
Podle veřejně dostupných zdrojů se mezi rokem 2020 a 2019 oba giganti pohybují na následujících číslech. HBO GO se v zahraničí jmenuje HBO MAX (dříve HBO NOW) a mělo by letos dosáhnout hranice 50 milionů předplatitelů jen v US. Pozor, Američané tvoří sice nadprůměrně bohatou, ale jen 4%ní část celosvětové populace. Netflix naproti tomu zveřejnil počet předplatitelů za rok 2019 ve výši 167 milionů celosvětově.
Jak je to u nás?
Nechtěl jsem se s takovou situací smířit a lidové moudro praví: “Když se chceš něco dozvědět, zeptej se.” Tak jsem se zeptal. Otázka byla jednoduchá “Jakou video streamovací službu doma máte?”. Záměrně jsem nepoužil slovo “platíte” protože mě víc zajímá popularita služby, než počet skutečně platících uživatelů.
Mezi možnými odpovědi jsem nastavil HBO GO, Netflix, Amazon Prime video a Apple TV. Zároveň jsem umožnil zaškrtnout víc možností a uvést svou vlastní odpověď. YouTube Premium jsem neuvedl, protože jsem chtěl znát popularitu hlavně u profesionálně tvořeného obsahu (myšleno jako opak uživatelsky generovaného obsahu), a protože ho plno lidí používá kvůli hudbě. I tak ho ale několik lidí správně samo od sebe uvedlo.
Zde je nutné podotknout, že čísla, která mi vyšla nejsou získaná na reprezentativním vzorku české, nebo slovenské populace. Vytvořil jsem jednoduchý online dotazník, který jsem sdílel ve své sociální bublině (např. přátelé, kolegové napříč kariérou a absolventi všech ročníku Digisemestru). Nijak si tedy nedělám “patent na pravdu”. Podařilo se mi ale nasbírat přes 200 odpovědí a to už je číslo, od kterého se dá nějak odrazit.
Kolik služeb používáme?
Jen 14% lidí uvedlo, že nevyužívají žádnou video streamovací službu. Určitě to bude číslo ohnuté mou sociální bublinou a faktem, že jsem se ptal online, ale i tak je to číslo fakt nízké.
V průměru využívá jeden člověk 1,5 služeb. Konkrétně 41% lidí uvedlo, že jim nestačí jedna služba, ale používají dvě. 12% uvedlo, že používá 3 a necelé 4% uvedlo, že doma používají dokonce 4 video streamovací služby.
Popularita jednotlivých služeb
Která služba to vyhrála? O dvou favoritech jsem měl jasno od začátku, ale z odpovědí jasně vychází vítěz. Přes 76% lidí uvedlo, že používá Netflix oproti 43%, kteří uvedli HBO GO. Jinými slovy, pokud by byl průzkum reprezentativní, znamenalo by to, že Netflix má o 78% větší uživatelskou bázi, než HBO GO.
Co překvapilo
Apple TV moc netáhne, zatímco Amazon Prime video už srovnatelně velký zoubek do trhu zakouslo. Sedmkrát byl také někdo tak snaživý, že vyplnil ještě jednu dosud nezmíněnou službu. Po jednom bodu dostala každá z těchto (uvádím bez úprav, jak bylo vyplněno):
O2TV
T-Mobile TV
Aerovod.cz
Voyo
Kodi 😀
MediciTV
Synology 60TB localstorage
Nakonec jsem si nechal jednu odpověď, která možná nejlépe shrnuje marný boj, který někteří z nás svádí s lákadlem filmů a seriálů na přání:
“Snažím sa žiť reálny život a len občas si na fake e-mail dám na mesiac netflix alebo hbo.”
Kdybyste chtěli, můžete dotazníku (nově upraveném) vyplnit i vy: https://forms.gle/X7MSdb2218McQChZ9
Více článků:
Rozhovor: Komentář k přednáškám na Marketing Festivalu 2024
Podívejte se na záznam rozhovoru s Michaelem Kochem z agentury Taste během Marketing festivalu 2024 v Brně. Rozhovor probíhal během konference, na stánku mezi dalšími vystavovateli a i proto trochu připomíná komentář o pauze sportovního zápasu 🙂
Článek: Dopad konverzační AI na vyhledávače a reklamu v nich
Fascinace pokrokem umělé inteligence a jejího aplikování na každodenní práci v prvním pololetí roku 2023 otřásala trhem. Kdekdo začal sdílet své zkušenosti, rady a triky. Protože dobře znám historii nástupu a rozmachu vyhledávačů přišlo mi zajímavé zamyslet se nad dlouhodobějším dopadem na to, jak…
Napsat komentář