V jednom belgickém muzeu mě zaujala fotografie z počátku 20. století, dokumentující výsledek testu místních farmářů. Hrdí zemědělci stojí na hranici dvou sousedících polí se dvěma cedulemi na každé straně. Jedna cedule hlásá: „bez hnojiva“ a druhá, ta stojící před vyššími klasy: „s hnojivem“. Už za dob černobílé fotografie zkoušeli odborníci dosahovat lepších výsledků testováním a porovnáváním různých metod. A fungovalo to.
Tím víc překvapivé je, že v dnešní době vysoce pokročilých technologií online marketingu se setkáváme s tak malým množstvím testů. Přitom je tak snadné a levné s nimi pracovat. INBORN se zaměřuje především na testování různých verzí reklam (kreativ), ale pracujeme také s podobou konkrétních stránek, na které návštěvníky směřujeme.
Co je A/B/N testing
A/B/N testing je v podstatě zkoušení více variant s cílem najít tu, která je nejlepší. Nejlepší v případě online reklamy zpravidla znamená nejvyšší míru prokliků, nejvyšší konverzní poměr, ale stejně tak může být vyjádřena délkou návštěvy uživatelů, nebo počtu zobrazených stránek na cílovém webu. Jelikož nejsou varianty vždy jen tři (A/B/C), dosazuje se za písmeno C nedefinované N. V běžné komunikaci se ale setkáte spíše se zkráceným “AB testing”.
Proč má smysl testovat
Ne každý si zároveň uvědomuje, že například Google AdWords a Seznam Sklik (a jiné DSP), nejsou jen velice silným a sofistikovaným kanálem pro nákup online reklamního prostoru, ale že díky nim můžeme téměř v reálném čase měřit, vyhodnocovat a měnit kreativy. Ať už jsou Vaše online cíle jakékoliv, pokud je dokážete změřit online, můžete testováním více verzí reklam či stránek zvýšit účinek celé komunikace.
Zároveň ušetříte nebo lépe investujete reklamní rozpočet. Řada inzerentů se primárně honí za levnějším nákupem mediálního prostoru – ceně totiž rozumí každý a pálí nás nejvíce. Často si ale neuvědomují, že zvýšením výkonu stávajících reklam mohou svou cenu v konečném důsledku úměrně snížit.
Mluvím samozřejmě z vlastní zkušenosti. Pro jednoho klienta jsme vytvořili bannery a nasadili je souběžně s několika verzemi dodanými klientem. Konverzní poměr bannerů INBORN pak byl dlouhodobě o 40% vyšší a cena za konverzi o 36% nižší.
Co jde testovat?
Praotcem A/B/N testování v online reklamě je klasický textový inzerát spolu se zažitou radou pouštět najednou tři až čtyři reklamy, které spolu v podstatě soupeří. Jednoduše vytvoříte tři různé reklamy, po čase vyhodnotíte, která byla nejlepšía a vyzvete ji novými reklamami na souboj o prvenství. Reklama buď své vítězství obhájí, nebo místo ní najdete ještě zajímavější verzi.
Mnohem více sofistikované je ale testovat odlišnosti na té nejmenší úrovni. Například dvě totožné reklamy, které se liší jen přítomností, nebo absencí „www.“ před zobrazeným názvem domény. V takovém případě testujete konkrétní faktor, celý vývoj trvá mnohem déle, je potřeba ho systematizovat, ale zároveň nabízí příslib nejpřesnějších výsledků
Na co dát při A/B/N testingu pozor
- Konkrétně si pojmenujte, co chcete testem zjistit, a na základě jakých metrik budete výsledek vyhodnocovat. Jinak hrozí, že se z vyhodnocování stane argumentační soutěž.
- Stanovte si termín, kdy chcete test vyhodnotit, ale zároveň minimální objem dat (statisticky významný vzorek), která chcete nasbírat. Pokud ve stanoveném čase dat nenasbíráte dost, můžete změnami v nastavení sběr dat urychlit a zároveň stanovit nový termín vyhodnocení. Lepší je chvíli počkat než vsadit na nesprávný výsledek.
- Pozor na sezónnost. Meziměsíční (MoM) i meziroční (YoY) srovnání může být nespolehlivé kvůli změně celé řady faktorů (chování uživatelů, povědomí o značce, přítomnost konkurence, atd.). Byla minulý rok dlouhá zima? Pak letos očekávejte zájem o letní oblečení dříve.
- Ujistěte se, že střídání reklamy (či návštěvnost mezi variantami testovaných stránek) odpovídá nastavenému procentuálnímu rozdělení. Nejdůkladněji je třeba to kontrolovat nedlouho po spuštění testu.
Více článků:
Rozhovor: Komentář k přednáškám na Marketing Festivalu 2024
Podívejte se na záznam rozhovoru s Michaelem Kochem z agentury Taste během Marketing festivalu 2024 v Brně. Rozhovor probíhal během konference, na stánku mezi dalšími vystavovateli a i proto trochu připomíná komentář o pauze sportovního zápasu 🙂
Článek: Dopad konverzační AI na vyhledávače a reklamu v nich
Fascinace pokrokem umělé inteligence a jejího aplikování na každodenní práci v prvním pololetí roku 2023 otřásala trhem. Kdekdo začal sdílet své zkušenosti, rady a triky. Protože dobře znám historii nástupu a rozmachu vyhledávačů přišlo mi zajímavé zamyslet se nad dlouhodobějším dopadem na to, jak…
Napsat komentář