Poznámka: tento komentář vyšel v tištěné verzi časopisu Marketing Sales Media v říjnu 2016
Návratnost investice do reklamy je palčivou otázkou každého, komu svědomí (nebo šéf) nedovolí peníze vyhazovat z okna. V roce 1998, po uvedení pay-per-click výkonnostního modelu, mnohým svitla naděje – tedy alespoň v online reklamě. Od té doby možnosti měření návratnosti investic do reklamy výrazně pokročily.
Ani po dvou desítkách let pokroků se ale nemohu ubránit dojmu, že čím víc víme, tím víc máme otázek a nových nejistot. Ideální media mix je zkrátka takový svatý grál našeho světa – všichni věří, že existuje, mnozí ho hledají, ale nikdo ho ještě neobjevil.
Na letošním Marketing Festivalu jsem proto měl velká očekávání od přednášky (nově i mé kolegyně) Lucie Šperkové, která pod hlavičkou agentury Adexpres prezentovala případovou studii atribučního modelu online marketingové komunikace společnosti Axa Assistance. Myslím že od této mladé dámy málokdo očekával jednu z nejtechničtějších přednášek celého festivalu. Statistické modely střídaly grafy, vzorce, odkazy na schémata a vědecké články. To vše, aby nás přesvědčila, že stojí za průlomem v hledání role jednotlivých marketingových kanálů na cestě uživatele ke konverzi. Podařilo se jí to?
Podle shrnutí prezentace se Adexpresu nejen podařilo detekovat lepší atribuční cestu, ale i změřit přínos například v podobě dvojnásobku konverzí při stejném konverzním poměru. Pro mne je však mnohem důležitějším přínosem celé know-how a logika, kterou prezentace odkryla.
Ve mě spolu soupeří dva protichůdné názory. Na jedné straně skepse z toho, že se spolehlivý nástroj vedoucí ruku media plannerů někdy vůbec podaří vytvořit. Na druhé straně vědomí, že nás ke zdárnému cíli mohou dovést jedině snaha nadšenců, seriózní vědecká práce a důvěra a investice inzerentů. Myslím, že spíše než na konci této cesty, se Adexpres nachází někde v jejím středu, ale zdá se, že stojí odhodlaně, má za sebou velký kus a před sebou jasný směr.
Více článků:
Rozhovor: Komentář k přednáškám na Marketing Festivalu 2024
Podívejte se na záznam rozhovoru s Michaelem Kochem z agentury Taste během Marketing festivalu 2024 v Brně. Rozhovor probíhal během konference, na stánku mezi dalšími vystavovateli a i proto trochu připomíná komentář o pauze sportovního zápasu 🙂
Článek: Dopad konverzační AI na vyhledávače a reklamu v nich
Fascinace pokrokem umělé inteligence a jejího aplikování na každodenní práci v prvním pololetí roku 2023 otřásala trhem. Kdekdo začal sdílet své zkušenosti, rady a triky. Protože dobře znám historii nástupu a rozmachu vyhledávačů přišlo mi zajímavé zamyslet se nad dlouhodobějším dopadem na to, jak…
Napsat komentář