vidím smysl

Jak influenceři pomohli zachránit volby

9.10.2021 | Články

Vyhlídky na parlamentní volby v roce 2021 byly po většinu času pro všechny odpůrce vlády ANO, komunistů a SPD trpké. Nespokojenost až pocit zmaru můj i lidí v mém okolí byly o to horší, že nikdo neměl alternativu, za kterou by se s přesvědčením a hrdě postavil. Prostě neblahé vyhlídky, ať se na to díváte, jak chcete.

Myslím, že právě tenhle pocit bezmoci nakonec u řady schopný lidí vyústil v obrazné bouchnutí do stolu „…a dost!“, které dalo vzniknout hned několika iniciativám, které podle mě (a pokusím se pro to ukázat souvislosti v datech) vedly k výsledku, který dnes už všichni známe.

Pro mě osobně to celé začalo 5 dní před volbami, když mne v postu na Facebooku spolu s dalšími kolegy z PPC branže označil ředitel agentury Lynt services Jakub Kašparů, kterému se v hlavě zrodila jednoduchá myšlenka: Umíme přeci dělat online reklamu, tak proč nepomoct dobré věci a nerozšířit to, co považujeme za důležité mezi mladé voliče?

Proč mi to přišlo jako skvělý nápad?

Máme kreativu. Z řady výzkumů víme, že v účinnosti reklamy hraje největší roli kreativa – tedy nejen formát, ale především sdělení. Natočit dobrou videokreativu je kumšt a není to levná záležitost. Úspěšní influenceři, kteří jsou protřelí internetem se v tom pohybují velmi obratně, ale hlavně znají své publikum a umí k němu promlouvat jeho řečí. Prostě umí skvěle přesvědčit a oproti hercům za nimi stojí jejich osobnost (což v případě šíření ctnostné myšlenky opět hraje velkou roli).

Je to dosažitelný cíl. Podle dat z ČSÚ je v ČR aktuálně cca 672 000 lidí ve věku 18-24 a to je číslo, které pro online reklamu není nic nedosažitelného. Osmnáctiletých, tedy prvovoličů, je kolem 90 000.

Je reálné to zvládnout. Konkrétně vzít takové video a udělat z něj reklamu na YouTube je poměrně snadné a pokud se navíc složíme ve víc lidech, budeme schopni získat zajímavý zásah.

První pokus: Mikýř, Staněk a Mall.TV

Pak se věci daly do pohybu poměrně rychle. Náš „tým“ se rozrůstal a spolu s ním i peníze, které jsme se společně zavázali ze své kapsy na podporu videa dát. Jako reklamu na YouTube můžete použít i video, které nevlastníte. Vybrali jsme si video z dílny Mall.TV, Mikýřovo a Staňkovo Koho Bude Mikýř Volit? #ENDIKURVAKVOLBAM

Krátce po nasazení kampaně nám ale reklamu Google zamítl s odůvodněním „citlivé události“, což se z jeho strany dá považovat za faul, protože v pravidlech o volbách nic není, ale je to holt riziko, se kterým se musí počítat. Chvíli jsme se snažili povolení získat, ale v mezičase jsem zjistil poměrně prostý fakt: reklama na YouTube s tímto videem už běží. Vyhodnotili jsme, že nemá smysl naše těžce posbírané prostředky přilévat a začali jsme se rozhlížet jinde. (Poznámka mimochodem – o pár dní později se Markovi Leciánovi na vlastní pěst reklamy rozběhnout podařilo).

Druhý pokus: Kovy

Kovy dle mého soudu patří mezi aktuálně nejkultivovanější a zároveň nejpopulárnější influencery na YouTube. O dobro České společnosti různými iniciativami usiluje už delší dobu a jeho video se nám také líbilo.

Poučeni ze situace s Mikýřem jsme se rozhodli zkusit podporu napřímo. Navíc pokud by se nám k Google Ads reklamnímu účtu podařilo napojit KOVYho YouTube kanál měli bychom více informací a možností, jak s kampaní pracovat. Nebudu zacházet do detailů, ale nedomluvili jsme se. Zpočátku to vypadalo na to, že Kovy vsadí čistě na organický zásah, ale nakonec jsme si stejně všimli, že video bylo podporované placenou reklamou. Nevadí. Všem nám jde o stejnou věc – dostat lidi k volbám. A tak jsme hledali dál.

Třetí pokus: Jakub Štáfek

Ještě v pondělí na svém Instagramovém profilu nasdílel video jeho hlavní hrdina Jakub Štáfek.

Mezitím ale čas plynul a protože nám začali docházet influenceři, nebylo těžké dostat se k produkci a zjistili jsme, že sází čistě na organický zásah, rozhodli jsme se nakonec pomoct právě tomuto videu. Sice ho už dřív sdílel kanál TotalFilm.cz, ale dostali jsme možnost Google Ads propojit přímo s kanálem #jduvolit, nastavili kampaň a se všemi obstrukcemi jsme ji ve středu 6. 10 spustili. Do voleb zbývaly tři dny…

YouTube kampaň v Google Ads

Zmíním jen pár zajímavostí. Abychom dosáhli smysluplného zásahu, museli jsme nabízet postupně čím dál vyšší CPV, až jsme ve finále skončili na max CPV 0,75 Kč, což je určitě nad průměrem nabídek, na jaké jsem v kampaních zvyklý. Nejde o to, že bychom byli škrti, ale za své peníze jsme prostě chtěli mít co největší zásah. Tomu bylo přizpůsobené i omezení frekvence. Cílili jsme jak nejšířeji to šlo – tzn. jen podle věku na 18-24 a později jsme po vzájemné dohodě cílení rozšířili až na 18-34. Postupně jsme v zájmu agility a zásahu odstraňovali zábrany typu „brand safe inventory“, Googlem ještě nezkontrolovaná videa a tak dále.

Výsledky poté, co se uzavřely volební místnosti

Abyste ocenili následující čísla, připomínám, že ve věku 18-24 je v ČR 672 000 lidí a ve věku 18 a 35 něco přes 2 miliony. Naše kampaň nakonec běžela jen necelé 4 dny, ale podařilo se jí dosáhnout velmi slušných čísel (na konečné přepočítání zásahu ještě čekáme).

Zasáhli jsme 12,17% lidí v cílové skupině a to každého v průměru 1,7krát. Aspoň na 5s jsme reklamu ukázali více než šest set tisíckrát a dosáhli přes dvě stě tisíc zhlédnutí. Vzhledem k cíli tohle už zkrátka není jen kapka v moři.

Mezitím ostatní jeli svým influencerským tempem a podařilo se jim nasbírat tohle:

Tým Mall.TV na YouTube dosáhl největšího počtu zhlédnutí a pravděpodobně i zásahu. Z počtu a poměru palců je i krásně vidět, co se stane, když i skvělé video šíříte organicky a když placeně. Do tabulky jsem pro srovnání přidal i kampaň „Neschopnost zabíjí“, která sice neměla inlfuencera, ale stále velmi silný „social“ náboj. A zajímavostí také je, že například KOVYho video se probojovalo na třetí místo ve výsledcích YouTube vyhledávání na dotaz „volby“ a to u druhého největšího vyhledávače na světě určitě je skvělý výsledek.

Cílem, ale bylo dostat lidi k volbám. Historicky zájem spíše stagnoval kolem 60%

A jaký je výsledek v roce 2021? Ve chvíli, kdy píši tenhle článek, není ještě známá účast podle věkových skupin, ale celková účast je 65,43% – tedy o 7,5% více, než v předchozích volbách. Favorit průzkumů ANO skončil těsně na druhém místě, poprvé v novodobé historii z Poslanecké sněmovny vypadli komunisté a zmizel například i historický leader levice ČSSD.

Co to znamená?

Byť mojí hypotézu snad jednou potvrdí, nebo vyvrátí výzkumy, osobně si myslím, že misky vah voleb do Poslanecké sněmovny v roce 2021 pomohli zvrátit influenceři a jejich podporovatelé. Pro mne je hrozně povzbuzující vidět, že jich nebylo málo a že neskončili u slov, ale došlo i na činy. Když jde o politiku, padá na vás také někdy pocit bezmoci? Okolo každých voleb se vzedme síla aktivistů a lidí, kteří chtějí bojovat za své přesvědčení a nejen, že je to dobře, ale příště můžete být jedním z nich i vy.

PS – pokud máte podobnou zkušenost, nebo jste dokonce sami něco podobného podnikli, napište mi na mail@ondrejslama.cz

5 komentářů: “Jak influenceři pomohli zachránit volby”

  1. Táta napsal:

    Moc tomu nerozumím ale Dobrý konec!

  2. Pet napsal:

    ahoj, chapu spravne, ze se reklamy podporovaly pod hlavickou svych vlastnich uctu, nebo jak jste na toto sli?

  3. Andrea napsal:

    Já to miluju.
    Po HzM jsem si nechala běžet YT a během hodiny mi na střídačku běžel Kovyho a Štáfkův spot nejmíň pětkrát a já si říkala – to je tak skvělý.
    Díky za to.

  4. Ondřej Sláma napsal:

    Petře, byli jsme připraveni to pouštět z nepropojených účtů, ale tím, že jsme se nakonec dohodli s produkcí od Štáfka, mohli jsme mít svůj účet s tím YT propojený. Bylo to ale ze zcela nově založeného Google Ads účtu.

  5. Ondřej Sláma napsal:

    Andreo díky a já se vlastně s díky těm ostatním opět přidávám 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Více článků:

Lekce o positioningu od Toma a Jerryho

Nevím, co se vybaví vám, ale já když si vzpomenu na Toma a Jerryho, mám hned před očima nekonečné bitky šedého kocoura s malou hnědou myškou. A taky vtip a nekonečnou studnici nápadů, jak to jeden druhému pokaždé nandá. Stali se symbolem populárního žánru,…

číst více →

Je větší HBO GO, nebo Netflix?

Co myslíte vy? Jelikož se o digitální video zajímám dlouhodobě, přemýšlím občas i nad tržními podíly dvou (snad) největších hráčů na poli video streamingovacích služeb. Byť na veřejnost občas vyplavou nějaká čísla, zastaví se nejdál u našich západních sousedů.

číst více →