Tenhle článek jsem původně chtěl napsat jen jako poděkování pro absolventy kurzu Digitální marketing v souvislostech, ale pak jsme se Jindrou a Romanem z Digisemestru dohodli, že bude prospěšný i širší veřejnosti.
Můj kurz má totiž za úkol dát pevný základ, ale tím by vaše vzdělávání rozhodně skončit nemělo. Právě naopak. Pokud se stejně jako já budete dál chtít rozvíjet a zdokonalovat, pomůže vám k tomu řada dalších zdrojů, které uvádím dál.
Média a newslettery
S newslettery to není lehké, protože kromě kolísavé kvality mají i kolísavou frekvenci. Snadno se vám může stát, že začnete odebírat kvalitní newsletter nějakého freelancera a v poště najdete jeden text za půl roku. Na druhé straně se můžete chytit do pasti projektů, které si na chrlení obsahu zakládají a můžete od nich dostat klidně tři maily denně. Na newsletterech mi ale vyhovuje možnost přečíst si je až ve chvíli, kdy na ně mám čas (byť to v nabitém dni vyžaduje určitou disciplínu). Tak je bacha, ať to nepřežeňte 😉
Byť se web Search Engine Land zabývá více disciplínami, odebíral jsem z něj vždy zprávy hlavně o PPC, potažmo SEO. Jako jedni z mála se snaží oznámení o novinkách z Google vždy uvést do praktického kontextu komentářem stylu “why we care”. O kvalitě média myslím svědčí i fakt, že bývalá šéfredaktorka Ginny Marvin dnes už pracuje pro Google.
Ad exchanger je poměrně rozsáhlým médiem, které sledují a dostávají v něm prostor hlavně světové mediální agentury, zástupci publisherů a technologií. Kromě RTB a způsobů, jak prodávat a nakupovat reklamu zde najdete poměrně čilou opozici duopolu Google a Facebook a můžete se tak dozvědět sice kritičtěji laděné, ale na druhou stranu inovativní a zajímavé myšlenky a názory. Jen pozor, placeného PR tam není málo.
Doporučit můžu některé agenturní blogy. Například český PPC digest od uLabu. Byť se, jak sám název napovídá, zabývá primárně PPC reklamou, bude jistě přínosný pro širší publikum. uLab je agentura zkušená mimo jiné v B2B zahraničních projektech a tím pádem má zkušenosti s reklamními nástroji, které v Česku prakticky neexistují.
Existují i placené newslettery, jako například Occam’s Razor Avinashe Kaushika (Google Analytics evangelista a duchovního otec modelu “SEE, THINK, DO, CARE”) o praktické analytice, nebo britská de facto informační až vzdělávací platforma Econsultancy, která má často přínosné a nestranné analýzy aktuálně žhavých témat, podobně jako Digiday.
Newsfeed agentury Business Factory už roky pak přináší velmi čerstvé a praktické informace o reklamě na Facebooku a dalších platformách v rámci Meta. Hezky zpracovaná témata má také newsletter od slovenskočeské agentury Visibility.
Méně časté jsou newslettery od samostatných specialistů, ale ani ty nejsou výjimkou. O tématu UX občas zajímavě píše například Ondřej Ilinčev, o copywritingu Otto Bohouš a o společnosti (marketéry občas opomíjená a přesto tak důležitá znalost) a nových trendech zase Pavlína Louženská.
Hromadu svých newsletterů, skupin a bůhví čeho ještě mají samotní dodavatelé. Zatímco například newsletter o Google Ads sleduji proto, abych věděl, co se změnilo, na webu Think With Google zase občas narazím na zajímavé výzkumy trhu.
Pokud chcete širší rozhled o tom, co nového se děje na českém marketingově-mediálním písečku, tak zkuste mediar.cz a mediaguru.cz.
Pokud vás zajímá výzkum v marketingu, zkuste odebírat novinky od českého Behavio. Občas posílají ukázkové studie provedené na reálných a v TV aktuálně běžících kampaních.
Knihy
Upřímně – je jich moc. Plno jsem jich četl a plno znám jen z doporučení. Pokud si svůj čas ceníte tak, jako já, doporučuji se zaměřit na ověřené tituly. Určitě si přečtěte Jak se budují značky (případně její druhý díl), nebo ještě hutnější Marketing: Theory, Evidence, Practice od Byrona Sharpa, které svá doporučení staví na řadě výzkumů – věc v marketingové praxi bohužel ne samozřejmá.
Z hlediska mediálního plánování se určitě vyplatí přečíst si některou z publikací dua Binet/Field jako například The Long and the Short of it, nebo některou z jejich novějších prací, jako například How not to plan kde Fielda “vystřídala” Sarah Carter. S trochou štěstí se vám podaří online dohledat PDF s názvem “Media in Focus (Marketing Effectiveness in The Digital Era)”, ze které také dlouhodobě sám čerpám.
Z českých autorů doporučuji například duo Eliška Vyhnánková a Michelle Looseknot a jejich příručku Jak na sítě. Je velmi čtivě napsaná, porozumí jí i úplný začátečník a rady, které vám předá uplatníte určitě i mimo svojí strategii na sociálních sítích. O webech zas zajímavou knihu Web ostrý jako břitva napsal Jan Řezáč.
Pokud vás zajímají knihy postavené na výzkumech lidského chování, možná vás zaujme praktickými příklady prošpikovaná Anatomie rozhodování od Richard Shottona, nebo hutná klasika Myšlení, rychlé a pomalé od Daniela Kahnemanna.
Zajímat by vás mohla i historie vzniku největších hráčů na trhu prodeje digitální reklamy: Googled: The End of the World As We Know It, nebo The Everything Store o Amazonu – obří e-commerce platformě a zároveň aktuálně třetím největším prodejci digitální reklamy ve Spojených státech.
Podcasty a vidcasty
Zejména v posledních letech jsou na vzestupu mimo jiné pro možnost poslouchat je během cesty do práce, nebo rutinní činnosti. Já osobně svůj sluch raději hýčkám hudbou, ale vy si možná svého oblíbence najdete. Zmíním tu jen pár těch lokálních.
Pokud se zajímáte o projekty a podnikání vznikající primárně v online světě, můžete zkusit třeba Podcast CEO Heureka Group Tomáše Bravermana a zajímavé příběhy a zkušenosti můžete najít v rozhovorech na webu Mladý Podnikatel Jiřího Rosteckého.
Vzdělávacích rozhovorů najdete plno – například podcast Píárko dua Nikola Lörinczová a Pavla Umlaufová, nebo YouTube kanál #HolkyzMarketingu.
Přímo o PPC je PPC podcast Ladislava Vitouše, o sociálních sítích zas stejně jako kniha pojmenovaný Jak na sítě. Digichef je YouTube kanál s příjemně svižnými (20-30 minut dlouhými) rozhovory, s vítězi soutěže Michal Mládek dělá podcast WebTop100 a zajímavými světovými kampaněmi s komentářem se můžete inspirovat ve vidcastu Na značky!
Konference
Konferencí na téma digitálního a nebo marketingu vůbec se v česku každoročně děje celá řada. Pokud vybíráte, na kterou jít, připravte se, že kvalita přednášek může být opět hodně kolísavá. Řada konferencí má možnost zaplatit si místo na pódiu jako součást svého business modelu a pak hrozí, že půjde jen o sales pitch. Stejně tak nebuďte překvapení, když oblíbený speaker s jednou přednáškou vystoupí na víc konferencích během roku. V každém případě počítejte s příležitostí seznámit se a popovídat si z dalšími marketéry, specialisty, zástupci značek, reklamních platforem, vydavatelských domů a dalšími.
Mezi ty největší patří Marketing Festival, který od roku 2013 do Česka přivezl hvězdné zahraniční speakery jako je Avinash Kaushik, Mark Ritson, Dr Helen Edwards, Richard Shotton, Dave Trott, Les Binet a Peter Field a mnoho dalších. Říkám to proto, že všechny nahrávky přednášek z minulých ročníků si můžete zaplatit a přehrát i dnes.
Většina těch největších českých konferencí se dějí v Praze, nicméně zdaleka ne všechny. Zdarma se můžete podívat na některý ze série workshopů mezinárodní sítě konferencí a workshopů pod značkou Barcamp. Rozhodně je to sympatická iniciativa přímo od lidí.
Soutěž WebTop100 je každoročně spojená s konferencí. Spíše vývojářskou akcí (ale rozhodně s přesahem do marketingu) je WebExpo.
Agentura Taste pořádá hned celou sérii konferencí na oblíbené disciplíny: Brand Restart, E-mail Restart, PPC Restart, Project Restart, SEO Restart a Social Restart.
Napůl veletrh a napůl konference Reshoper už je takovým větším tahem na business branku, ale minimálně na veletrh je vstup zdarma, takže proč to neomrknout? Opomenout bych neměl ani rozsáhlé Czech Online Expo.
Svoje produktové/různě tematické konference v Česku pořádají také Google, Seznam, Facebook a menší hráči. Velmi často se ale jedná o akce na pozvání přímo pro inzerenty, nebo zástupce reklamních agentur.
Komunity
Online marketingová a obzvlášť PPC komunita je v Česku velmi schopná a rozvinutá. Pokud se schází v reálném světě, můžete očekávat
Asi nejobsáhlejším a nejnabitější akcí je pak víkendový PPC camp pořádaný agenturou uLab zpravidla dvakrát do roka. K účasti potřebujete navrhnout a často i odprezentovat přednášku pro ostatní účastníky. I to je důvod, proč se daří kvalitu této akce udržet už tak dlouho na tak vysoké úrovni. Nejedná se přitom o žádnou elitářskou akci. Na každý ročník hledají a vítají nové tváře, tak se nebojte a sledujte eventy na Facebooku pro další termín.
Akce jako PPC offline agentury Kofein přerušila pandemie, ale chuť se scházet přetrvává a tak občas vznikají nové akce a když je nejhůř, přesouvají se online. Podobně agentura Vivio pořádá PPC Talks.
Soutěže
Proč se neinspirovat úspěchem ostatních? Reklamní soutěže pro mne vždy představují přehlídku povedených projektů a proto jsem i rád, kdykoliv můžu zaujmout roli porotce, nebo dokonce předsedy poroty. Sice ne všechny soutěže nabízí ukázky vítězů a ponaučení pro veřejnost, ale i samotné vyplnění přihlášky vás může posunout dál v uvažování a hlavně pojmenování úspěchu vašich projektů. Zkrátka je to učení se praxí.
V Česku můžete přelouskat víc jak dekádu výsledků ADC Creative Awards (dříve Louskáček), nebo nebo Effie. Zajímavé také je projít si vítěze Flema Media Awards. Svůj projekt můžete přihlásit také do již zmíněné soutěže WebTop100, která se v minulosti proslavila přehlídkou webů a později přibrala i reklamní disciplínu.
Na Slovenskou se mi líbí Digital PIE, která zveřejňuje popisy oceněných kampaní (nedělá to tak každý) a navíc oceňuje všechny, kdo si to podle poroty zaslouží – ne jen 3 nejlepší.
Kurzy
Kurzy jsou někdy reklamními agenturami využívány k up-sellu, resp. prodeji vlastních služeb, takže se doporučuji zaměřit na takové, ze kterých si lidé odnášejí hlavně nové a aplikovatelné znalosti.
Pokud se chcete ještě více zdokonalit v základech a zejména přípravě strategie, mohu vám upřímně doporučit kurz Mini MBA in Marketing od Marka Ritsona. Patřil sice k nejdražšímu z kurzů, které jsem kdy absolvoval, ale dodnes z něho čerpám a některá jeho poselství najdete i v kurzu Digitální marketing v souvislostech.
Pak je tu samozřejmě kvalitní a postupně rostoucí série kurzů od Digisemestru online, ale vznikají a zanikají i jiné, které určitě najdete na internetu.
Dokumentární filmy
O marketingu naštěstí vznikají i dokumenty a nemusíte pro ně chodit daleko. Jeden soudobý od Jana Kostery, s názvem Making a Marketer si můžete hned teď pustit zadarmo na YouTube. Mimo jiné v něm uslyšíte Marka Ritsona, Petera Fielda a Lese Bineta jejichž práci ve svém kurzu probírám.
A pak tu pro vás mám trochu netradiční tip. Trh s hračkami je celosvětově obrovský a zároveň je jeho úspěch hodně spojený s marketingem v celé jeho šíři. Proto vám doporučuji podívat se na seriál The Toys That Made Us (Netflix), kde je každý díl věnovaný jiné populární hračce. Power of Grayskull je pak celý věnovaný jedné značce populární v době, když jsem byl ještě malý kluk. Je to vlastně taková case study na produkt, cenotvorbu, distribuci i reklamu a obsah všechno dohromady.
Tak to je můj letmý seznam doporučení. Konkrétní příklady a zdroje uvádím například ve svém školení Digitální marketing v souvislostech. Každopádně doufám, že vám dobře poslouží jako inspirace a budu rád, když se mi ozvete se svými tipy.
Jeden komentář: “Kde se učit digitální marketing”
Napsat komentář
Více článků:
Rozhovor: Komentář k přednáškám na Marketing Festivalu 2024
Podívejte se na záznam rozhovoru s Michaelem Kochem z agentury Taste během Marketing festivalu 2024 v Brně. Rozhovor probíhal během konference, na stánku mezi dalšími vystavovateli a i proto trochu připomíná komentář o pauze sportovního zápasu 🙂
Článek: Dopad konverzační AI na vyhledávače a reklamu v nich
Fascinace pokrokem umělé inteligence a jejího aplikování na každodenní práci v prvním pololetí roku 2023 otřásala trhem. Kdekdo začal sdílet své zkušenosti, rady a triky. Protože dobře znám historii nástupu a rozmachu vyhledávačů přišlo mi zajímavé zamyslet se nad dlouhodobějším dopadem na to, jak…
Ondro, určitě doporučuju Sparrow One https://sparrowone.substack.com/about Je to týdenní newsletter, který vždy víc do hloubky, ale zároveň vstřebatelně, probere nějaké aktuální marketingové téma. Tenhle se snažím číst vždy, když přijde, má vážně hodnotu 🙂